Het blijkt dat ook als je met Lightroom werkt het begrip “kleurruimte” best lastig kan zijn, en als je een onjuiste keuze maakt, dan krijg je lelijke kleuren in je uiteindelijke JPEG-bestanden en is het vaak zoeken wat er misgegaan is. Hierboven een voorbeeld: de kleuren links zijn correct, maar rechts zijn met name de huidtinten grauw verkleurd en het groen is te donker geworden. 

Als je alle aspecten van Lightroom wil leren gebruiken, geef je dan op voor de cursus die ik geef. 

kleurruimteEen keuze voor een kleurruimte geeft aan hoe de getalletjes die in een JPEG-bestand zitten geïnterpreteerd moeten worden.  Er zijn drie definities voor kleurruimte gangbaar: sRGB, Adobe RGB en ProPhoto RGB. sRGB wordt het meest gebruikt en alle apparaten (monitoren, schermen, etc.) kunnen ermee werken. Adobe RGB met name ProPhoto RGB zijn gedefinieerd om een groter kleurbereik aan te kunnen en zijn dus in theorie beter, maar pas op. Het gaat fout als een programma of apparaat dat een bestand gebruikt niet door heeft met welke kleurruimte het gemaakt is. Voor 99 van de 100 fotografen is sRGB een prima kleurruimte, ondanks de beperkingen., maar het voordeel is dat alle programma’s en apparaten het kunnen gebruiken. Alleen voor professioneel drukwerk, glossy’s en dergelijke zou je naar Adobe of Profoto moeten overgaan. 

Als je geen problemen met de keuze van je kleurruimte wil hebben, kies dan altijd voor sRGB. Wil je het onderste uit de kan, kies dan Adobe RGB of ProPhotoRGB, maar dan moet je wel precies weten wat je doet. 

Kleurruimte bij Lightroom is op twee plekken belangrijk; de eerste is eigenlijk al op je camera, namelijk met welke kleurruimte het (JPEG-) bestand dat naar Lightroom gaat is gedefineerd . De tweede plek is tijdens het exporteren vanuit Lightroom naar een JPEG-bestand. Binnen Lightroom zelf is het begrip kleurruimte niet van toepassing en je kunt het ook niet instellen. 

Ten eerste, op je camera heb je meestal twee opties voor de kleurruimte:  sRGB, Adobe RGB. Dit is een instelling die alleen van belang is als je JPEG-bestanden overbrengt naar je computer. In RAW-bestanden is er geen sprake van kleurruimte, de definitie van de getalletjes wordt door de camera-fabrikant bepaald en Lightroom converteert deze bestanden automatisch naar zijn interne representatie. Ook als je JPEG bestanden importeert naar Lightroom gaat het automatisch goed. De camera heeft de keuze van de kleurruimte in het bestand meegegeven, en Lightroom leest dat en past zich aan. Als je dus je bestanden van je camera altijd importeert in Lightroom en er niks anders mee doet, dan kan er niks misgaan, hoe je je kleurruimte op de camera ook kiest. 

Dan de kleurruimte bij exporteren uit Lightroom; in het exportscherm kun je bij Bestandsinstelling kiezen uit de drie gangbare kleurruimtes. Mijn advies is om bij twijfel dit altijd op sRGB te laten staan. Je weet dan zeker dat de JPEG-bestanden daarna correct worden verwerkt in andere programma’s op bij printshops. Wil je het uiterste wat de kleuren betreft, en weet je zeker dat je bestanden correct worden verwerkt, dan kun je kiezen voor Adobe RGB of ProPhoto RGB. 

Bij de foto hieronder is bij het linkerdeel bij het exporteren sRGB gebruikt en bij rechterdeel ProPhotoRGB. Omdat het programma dat de foto’s samenvoegde dacht dat beide met sRGB gemaakt waren zijn de kleuren van de rechter verkeerd versie geïnterpreteerd. Vaak zie je dan dat de kleuren donkerder en grauw worden. 

links sRGB rechts ProphotoRGB